Header image  
(ΜΕΤΑΛΛΙΚΩΝ & ΣΚΥΡΟΔΕΜΑΤΟΣ)  
  ΑΡΧΙΚΗ ::
   
 

i. Χαρακτηριστικές Περιπτώσεις Αστοχίας

<< | >>

ΓΕΦΥΡΕΣ

Μινεάπολη, 2007 (Η Πιο Πρόσφατη Καταστροφή)
Η κατάρευση της γέφυρας στη Μινεάπολη το καλοκαίρι του 2007 συμπαρέσυρε στην άβυσσο 50 αυτοκίνητα και 133 ανθρώπους. Μετά από λεπτομερείς ελέγχους, οι μηχανικοί έχουν εκδώσει την ίδια ετυμηγορία για άλλες 74.000 γέφυρες στις ΗΠΑ: "ανεπαρκής σε δομικό επίπεδο".
Image 1

Γέφυρα Tay, 1879 (Η Πρώτη Μεγάλη Καταστροφή)
Η σιδηροδρομική γέφυρα του ποταμού Tay κατασκευάστηκε το 1877 στο Dundee της Σκωτίας. Για την εξυπηρέτηση της ναυσιπλοΐας, το κεντρικό τμήμα της γέφυρας έγινε ψηλότερο χωρίς όμως να υπολογιστούν τα δυναμικά φορτία από τα καιρικά φαινόμενα. Κατά τη διάρκεια μιας βίαιης καταιγίδας το απόγευμα της 28 Δεκεμβρίου 1879, το κεντρικό τμήμα κατέρευσε παρασύροντας και το τραίνο που βρισκόταν επάνω του και προκαλώντας το θάνατο 75 ανθρώπων. Η έρευνα που ακολούθησε έδειξε αφ' ενός την κακή σχεδίαση και κατασκευή και αφ' ετέρου την κακή συντήρηση και έλεγχο της γέφυρας, καθώς επί μήνες η γέφυρα "έτριζε" λόγω των συνδέσμων που έιχαν χαλαρώσει και αντί να τους επισκευάσουν είχαν απλά τοποθετήσει σφήνες για να μην ακούγεται ο θόρυβος.
Image 1 Image 1 Image 1

ΠΛΟΙΑ

Τα Πλοία LIBERTY
Τα πλοία τύπου Liberty κατασκευάστηκαν κατά εκατοντάδες κατά τον Β' ΠΠ για τη μεταφορά εφοδίων από την Αμερική. Στα πρώτα μοντέλα παρατηρήθηκε δημιουργία ρωγμών στο κατάστρωμα και στο κύτος (πάνω από 1500 περιπτώσεις). Μάλιστα τρία από τα 2710 που κατασκευάστηκαν όπως και αρκετά τάνκερ, έσπασαν ξαφνικά στη μέση χωρίς προειδοποίηση. Η κυριώτερη αιτία ήταν ότι στις χαμηλές θερμοκρασίες του Βορείου Ατλαντικού το υλικό κατασκευής συμπεριφερόταν σαν ψαθυρό, με συνέπεια τη μειωμένη ελαστικότητα του πλοίου στις καταπονήσεις του ωκεανού και τη γρήγορη διάδοση των ρωγμών.
Image 1 Image 1

ΑΕΡΟΣΚΑΦΗ

Τα Αεροσκάφη COMET
Τα αεροσκάφη de Havilland Comet ήταν τα πρώτα εμπορικά αεριωθούμενα ευρείας παραγωγής. Πρόκειται για ένα πολύ πετυχημένο σχέδιο πάνω στο οποίο βασίζονται ακόμη και νέα μοντέλα αερπσκαφών που θα λειτουργούν και μετά το 2020. Όμως, η πρώτη έκδοση του Comet παρουσίασε μια σειρά από ατυχήματα που κυρίως οφείλονταν στα τετράγωνα παράθυρα με αιχμηρές γωνίες που έφερε στην άτρακτο. Η συγκέντρωση τάσεων στις γωνίες και η κόπωση των μετάλλων βοηθούσε στη διάδοση ρωγμών που οδηγούσε σε ρήγμα στην άτρακτο και σε μια σειρά από διάσημα ατυχήματα. Το σφάλμα φυσικά βρέθηκε και διορθώθηκε και από τότε όλα τα αεροσκάφη στο κόσμο κατασκευάζονται με στρογγυλά ή στρογγυλοποιημένα τα παράθυρα, τις πόρτες και όλα τα άλλα ανοίγματα της ατράκτου.
Image 1 Image 1

Η Πτήση UA 232
Στις 19 Ιουλίου 1989 στη πτήση UA232 με Douglas DC-10 ο κινητήρας Νο. 2 παρουσίασε βλάβη με αποτέλεσμα να καταστρέψει και τα τρία υδραυλικά συστήματα του αεροσκάφους. Το αεροσκάφος, σχεδόν ακυβέρνητο, έκανε αναγκαστική προσγείωση κατά την οποία έσπασε στα δύο με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 111 από τους 296 επιβαίνοντες. Η αιτία του ατυχήματος ήταν η θραύση ενός δίσκου πτερυγίων της τουρμπίνας του κινητήρα ο οποίος έκοψε κομάτια από την ουρά του αεροσκάφους και κατέστρεψε το υδραυλικό σύστημα. Η έρευνα έδειξε τελικά ότι, αφενός το υλικό του δίσκου περιείχε ατέλειες που προκάλεσαν τις ρωγμές και τη θραύση και αφ' ετέρου ότι το μοιραίο λάθος ήταν ανθρώπινο, καθώς ο Μη-Καταστροφικός Έλεγχος με διεισδυτικό υγρό είχε δείξει έγκαιρα τη παρουσία ρωγμής αλλά οι αρμόδιοι ελεγκτές δεν το είχαν προσέξει.
Image 1 Image 1 Image 1 Image 1

ΤΡΑΙΝΑ

Το Σιδηροδρομικό Δυστύχημα στο ESCHEDE
Η αστοχία μιας στεφάνης τροχού, που δεν είχε δοκιμαστεί αρκετά σε υψηλές ταχύτητες (200 km/h), προκάλεσε τη καταστροφή μιας αμαξοστοιχίας, μιας γέφυρας, και το θάνατο 101 ανθρώπων. Η στεφάνη που περιέβαλε ένα τροχό έσπασε και έμεινε καρφωμένη στο πάτωμα του τραίνου. Το τραίνο συνέχισε μέχρι την επόμενη γέφυρα που είχε και διαστάυρωση, οπότε, το έλασμα που εξείχε από κάτω ακούμπησε στα κλειδιά και άλλαξε τη κατεύθυνση οδηγώντας σε άλλη γραμμή το υπόλοιπο βαγόνι. Έτσι, ενώ τα πρώτα βαγόνια σταματούσαν στο Eschede, τα τελευταία βαγόνια εκτροχιάστηκαν, συγκρούστηκαν και έπεσαν από τη γέφυρα. Το αποτέλεσμα της καταστροφής ήταν 101 νεκροί και 88 τραυματίες. Όπως διαπιστώθηκε από την έρευνα, η αστοχία των στεφανών που είχαν οι τροχοί προκλήθηκε από την δυναμική κόπωση σε ψηλές ταχύτητες, η οποία δεν είχε ληφθεί υπ' όψιν με αποτέλεσμα τα περιθώρια ασφαλείας να είναι εσφαλμένα. Επιπλέον, οι ρωγμές που δημιουργούνταν στην εσωτερική πλευρά κάθε στεφάνης δεν μπορούσαν να εντοπιστούν έγκαιρα με τον κλασικό οπτικό έλεγχο των τροχών. Μετά το δυστύχημα του Eschede δεν ξαναχρησιμοποιήθηκαν τέτοιου τύπου τροχοί στη Γερμανία.
Image 1 Image 1

 

<< | >>